Forstå dine kunder med kundesegmentering

27. august 2021

Reklame

Sponseret indlæg

Ønsker du at styrke din forretning? Mangler du en strukturet måde at finde data, der kan hjælpe dig med at forstå dine kunder? Så bør du tage et kig på kundesegmentering.

Når du forstår dine kunder og målgrupper, kan du kommunikere dette rette budskab på rette tid, sted og kanal. Dette kan kundesegmentering hjælpe med. Kundesegmentering refererer til kunsten at dele markeder eller kundedata i håndterbare segmenter ud fra forskellige variabler. Disse variabler kan eksempelvis være geografisk, livsstil, demografisk, socioøkonomisk og meget andet. Gennem kundesegmentering bliver kunden en synlig del af organisationen. Synligheden og forståelsen for kunden bidrager til flere afdelinger og funktioner, som kan være med til at støtte op om hele kunderejsen – fra idé til produkt, salg og markedsføring. Du har altså mulighed for at udvælge de rigtige kunder til specifikke kampagner og sende de rigtige tilbud med kundesegmentering.

Hvis dette lyder som noget for dig, så finder du her mere information om kundesegmentering.

Sådan fungerer kundesegmentering mest optimalt for dig

Din kundesegmentering skal kunne svare på de vigtigste spørgsmål for din forretning. Dette kan variere fra virksomhed til virksomhed. Den bedste segmentering for din organisation kan være en standardiseret segmenteringsmodel, mens andre har behov for skræddersyet segmentering. Alt dette kan du dog få professionel hjælp til. Segmentering er ikke blot lønsomt men forretningsskabende, når segmenterne er databaserede og operationaliserbare, og netop derfor er det en stor fordel at gøre brug af denne slags data.

Forskellige måder at bruge segmentering

Kundesegmentering med interne data kan hjælpe med at lære om dine kunder. Dette indbærer bl.a. adresse, alder, produkter, transaktioner, kundeservice, kundetilfredshed og meget mere. Selvom dette er en meget bred måde at segmentere på, så kan det levere interessante indsigter og prediktioner. Surveydata kan derimod afdække dine kunders opfattelse af dig, deres holdning til dit produkt eller på anden vis afdække de behov, du forsøger at dække. Man kan også foretage en segmentering med eksterne tredjepartsdata, der kan supplere den viden, du selv har om dine kunder. Grunden til brug af denne slags data er, at de kan belyse dine kunders karakteristika, når de ikke er i dit univers. Dette kan ofte være den blinde vinkel i kundeanalyserne.

Relateret Artikler

Temptech vinkøleskab – nordisk design i højeste klasse

Temptech vinkøleskab – nordisk design i højeste klasse

Er du vild med vin? Ønsker du at udstille og nedkøle din vin på en moderne og eksklusiv måde? Så bør du tage et kig på udvalget af vinkøleskabe fra Temptech. Et Temptech vinkøleskab bærer præg af at være skabt i Norden. De har et smukt og og simpelt nordisk design med...

Hvad er slidlag?

Hvad er slidlag?

Du har muligvis hørt om slidlag før, men måske du ikke helt har forstået, hvad det egentligt er. Når man totalrenoverer gulve eller hvis du bare skal anlægge nye gulve ved et større byggeprojekt, så er der flere behandlinger og processer, som man skal igennem, før et...

Guide til din lægeklinik

Guide til din lægeklinik

Hvis du skal til at åbne en ny lægeklinik, er det vigtigt, at du har styr på det hele, inden du inviterer patienter ind til klinikken. Det kan være, at du allerede har fået styr på en række vigtige ting. Dog kan det ikke skade at læse små tips og guides for at sikre...