Forstå dine kunder med kundesegmentering

Ønsker du at styrke din forretning? Mangler du en strukturet måde at finde data, der kan hjælpe dig med at forstå dine kunder? Så bør du tage et kig på kundesegmentering.

Når du forstår dine kunder og målgrupper, kan du kommunikere dette rette budskab på rette tid, sted og kanal. Dette kan kundesegmentering hjælpe med. Kundesegmentering refererer til kunsten at dele markeder eller kundedata i håndterbare segmenter ud fra forskellige variabler. Disse variabler kan eksempelvis være geografisk, livsstil, demografisk, socioøkonomisk og meget andet. Gennem kundesegmentering bliver kunden en synlig del af organisationen. Synligheden og forståelsen for kunden bidrager til flere afdelinger og funktioner, som kan være med til at støtte op om hele kunderejsen – fra idé til produkt, salg og markedsføring. Du har altså mulighed for at udvælge de rigtige kunder til specifikke kampagner og sende de rigtige tilbud med kundesegmentering.

Hvis dette lyder som noget for dig, så finder du her mere information om kundesegmentering.

Sådan fungerer kundesegmentering mest optimalt for dig

Din kundesegmentering skal kunne svare på de vigtigste spørgsmål for din forretning. Dette kan variere fra virksomhed til virksomhed. Den bedste segmentering for din organisation kan være en standardiseret segmenteringsmodel, mens andre har behov for skræddersyet segmentering. Alt dette kan du dog få professionel hjælp til. Segmentering er ikke blot lønsomt men forretningsskabende, når segmenterne er databaserede og operationaliserbare, og netop derfor er det en stor fordel at gøre brug af denne slags data.

Forskellige måder at bruge segmentering

Kundesegmentering med interne data kan hjælpe med at lære om dine kunder. Dette indbærer bl.a. adresse, alder, produkter, transaktioner, kundeservice, kundetilfredshed og meget mere. Selvom dette er en meget bred måde at segmentere på, så kan det levere interessante indsigter og prediktioner. Surveydata kan derimod afdække dine kunders opfattelse af dig, deres holdning til dit produkt eller på anden vis afdække de behov, du forsøger at dække. Man kan også foretage en segmentering med eksterne tredjepartsdata, der kan supplere den viden, du selv har om dine kunder. Grunden til brug af denne slags data er, at de kan belyse dine kunders karakteristika, når de ikke er i dit univers. Dette kan ofte være den blinde vinkel i kundeanalyserne.