Læs om legetøjsforskning på borneliv.dk

Børn udvikler mange af deres færdigheder og forståelser af verden omkring dem selv gennem legetøj og leg. Netop det er noget, Jørn Martin Steenhold har forsket i, og som han mener ikke nødvendigvis kun tilhører børn. I hans legetøjsforskning forklarer han bl.a. om, hvorfor definitionen på legetøj i den danske ordbog er helt forkert.

Legetøjsforskning på Børneliv udforsker leg

Der er forskellige lege og legetøj, der hjælper børn til at udvikle sider af dem selv. Det er noget, Jørn Martin Steenhold har forsket i. Læs mere om legetøjsforskning på borneliv.dk. Der kan du bl.a. lære om, hvordan han har forsket i barndom, legetøj og leg. Selvom legetøjsforskning mest har fokus på børn, startes der med en beskrivelse af, hvordan betegnelsen i den danske ordbog ikke er fyldestgørende. I legetøjsforskning fortæller Jørn Martin, at definitionen bør ændres, så der tages højde for en universel betydning, der definerer legetøj som mere end blot tidsfordriv for børn. Legetøj er meget mere, og netop det kommer resten af legetøjsforskningen ind på. Der bliver beskrevet modeller, der dækker en række forskellige og konkrete fænomener. Der bliver også forklaret, hvor stort et begreb legetøj egentlig er. Legetøjsforskningen kommer ind på, hvordan legetøj giver adgang til forskellige lege, og at leg er en livsproces, der ikke slutter, før vi ikke længere eksisterer.

Børns udvikling afhænger meget af traditioner

Der er selvfølgelig stor forskel på leg og legetøj, og det er også noget, Jørn Martin Steenholds legetøjsforskning tager fat i. Begreberne er nemlig vidt forskellige, da det ene handler om det materielle, og den anden handler om det åndelige. Legetøjsforskning går også ind på pædagogiske og psykologiske klassifikationer. Det handler om, hvordan børns udvikling stimuleres gennem leg med legetøj. Der bliver også taget et kig på, hvad der har betydning for udvikling sat sammen med legetøj. Det betyder, at alder, handicap, forudsætninger m.m. har stor betydning for, hvordan udviklingen sker. Jørn Martin Steenhold tager også et grundigt kig på socialantropologisk orienterede klassifikationer, og hvordan det hænger sammen med legetøj. Disse klassifikationer anser legetøj for at have en sammenhæng mellem både sociale og kulturelle traditioner. Der er derfor stor forskel på udvikling af børn alt efter, hvor man bor, samt hvilken opdragelse man har fået. Der er forskellige legetøjsgrupper, der bliver beskrevet i forskningen. Af disse grupper nævnes sansemotoriske, motoriske, manipulative, kikke-lytte materialer, forestille og kunst. Der er mange forskellige faktorer at tage i betragtning, når det kommer til udvikling gennem legetøj, og netop det har Jørn Martin Steenhold også forklaret i sin forskning.

Børneliv giver adgang til Jørn Martin Steenholds legetøjsforskning og anden forskning.