Styrk kommunikationen på din arbejdsplads

På en succesfuld arbejdsplads er det afgørende, at kommunikationen fungerer. Hvis de forskellige medarbejdere ikke er orienteret om, hvad der foregår, bliver det nemlig rigtig svært at få noget ordentligt fra hånden. Samtidig bruger man ofte en masse tid på at udrede misforståelser, hvis kommunikationen ikke fungerer. Heldigvis er der også flere ting, man kan gøre, hvis medarbejderne har problemer med at kommunikere. I kan både benytte jer af teknologi og forsøge at ryste medarbejderne sammen uden for arbejdspladsen – dette kan I læse mere om i denne guide.

Få et godt intranet

Det er næsten umuligt at få kommunikationen til at flyde på din arbejdsplads, hvis I ikke har et godt intranet, som kan bruges til at dele information. Der er tale om teknologi, der virkelig kan få samarbejdet til at glide lettere, og derfor bør I bestemt gøre et intranet til en fast del af jeres arbejdsplads. På den måde er alle medarbejdere informerede om, hvad der foregår, og I skal ikke bruge en masse tid på at sende fællesmails. Der er altså mange fordele ved at få et godt intranet op at køre på arbejdspladsen, for det giver rigtig gode forudsætninger for vidensdeling.

Sammenhold

På nogle arbejdspladser kan der desværre opstå et rigtig usundt arbejdsmiljø, hvor intern konkurrence og dårlig stemning kommer i vejen for den gode kommunikation. I sådanne tilfælde er det rigtig vigtigt, at ledelsen griber ind, så I forhåbentlig kan få løst problemerne. Måske er det en god idé at arrangere nogle aktiviteter for medarbejderne uden for arbejdspladsen, så de har mulighed for at styrke sammenholdet og se hinanden som mere end kollegaer. I kan for eksempel tage ud at spise eller prøve kræfter med noget sport, som kan ryste medarbejderne lidt mere sammen. På den måde kan hverdagen på arbejdspladsen forhåbentlig blive lidt bedre.