Ting at huske når man åbner en butik
Er du splinterny butiksejer, eller går du så småt og planlægger opstarten af din egen lille specialbutik? I så fald er der et par ting, du med fordel kan tænke med i butikkens planer, så du øger forretningens chance for succes. Læs med her og få et par tips og lidt inspiration.
Bliv set og talt om
En helt ny butiks allerførste opgave er at blive opdaget. Det kan derfor være en rigtig god idé at tage reklamering seriøst og udtænke nogle idéer til, hvordan budskabet om den nye butik skal spredes. Dette kan gøres i fysiske reklamer såsom visitkort, flyers, banner med tryk eller skilte rundtom i byen. Nu til dags, hvor meget foregår på nettet, kan det også være en rigtig god idé at have online annoncer for at skabe opmærksomhed på butikken.
Et god tip til at få masser af kunder helt fra start, er at holde en festlig åbning af butikken, som før dagen bliver omtalt på de sociale medier. Det er praktisk at have både en Facebook og en Instagram til butikken, hvor folk kan dele begivenheden og øge interessen for åbningen af butikken. På disse sider kan man også informere om særlige tilbud, nye produkter eller guides, som fanger mulige kunders interesse. En onlinebutik er efterhånden også en nødvendighed, så det kan være et godt mål at have på længere sigt.
Find det rette look
Der er stor sandsynlighed for, at folk dømmer butikken på udseendet, når de går forbi den på gaden. Et godt trick, som kan lokke dem ind i butikken, er derfor at have flotte vinduesudstillinger, som er inspirerende og tiltalende. Ser butikken velholdt og gennemført ud udefra, bliver man også nysgerrig og draget til at tag et kig indenfor. Så skal indretningen og udstillingerne af varerne selvfølgelig også stå knivskarpt derinde.